CoC-PSU organized a Hybrid Seminar for SMEs, “Online to Offline Trade Model for Phuket SMEs using Cross Border E-Commerce”
On December 28, 2021, lecturers of Electronic Business Program from College of Computing, Prince of Songkla University and China Intelligence Center (CIC) from College of Arts, Media and Technology, Chiang Mai University hosted a Hybrid Seminar for SMEs in the research project, “Online to Offline Trade Model for Phuket SMEs using Cross Border E-Commerce” at the Hybrid conference room (6614), College of Computing, PSU Phuket. The goal of this seminar was to discuss online marketing for markets in China, creating an Ecosystem for influencer marketing strategies, and creating an E-Catalog to promote products with QR Code. In the afternoon, the research team had a discussion with the Confucius Institute, Prince of Songkla University, Phuket to ask for assistance in translation for businesses and to host seminars and workshops to help SMEs.
The O2OCBEC project is a cross-border e-commerce approach that facilitates delivery of duty-free goods from Thailand to China on China’s top platforms for small SMEs. During the first phase, it is found that Thai products received a lot of interest, especially food, souvenirs, cosmetics, and herbal products. Currently, more than 40 products of Phuket SMEs have been sold on China’s top e-commerce platforms.
CoC-PSU จัดงานสัมมนาเพื่อ SMEs หัวข้อ “รูปแบบการค้าออนไลน์ถึงออฟไลน์สำหรับวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในจังหวัดภูเก็ตโดยใช้พาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ข้ามพรมแดน (O2OCBEC)”
เมื่อวันที่ 28 ธันวาคม 2564 ที่ผ่านมา คณะอาจารย์สาขาธุรกิจอิเล็กทรอนิกส์ วิทยาลัยการคอมพิวเตอร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ และ ศูนย์ China Intelligence Center (CIC) วิทยาลัยศิลปะ สื่อ และเทคโนโลยี มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ จัดงานสัมมนาย่อยแบบ Hybrid เพื่อ SMEs ผู้เข้าร่วมโครงการวิจัยในหัวข้อ “รูปแบบการค้าออนไลน์ถึงออฟไลน์สำหรับวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในจังหวัดภูเก็ตโดยใช้พาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ข้ามพรมแดน (O2OCBEC)” ณ ห้องประชุม Hybrid 6614 วิทยาลัยการคอมพิวเตอร์ ม.อ.ภูเก็ต โดยวัตถุประสงค์ของการจัดสัมมนาในครั้งนี้มุ่งเน้นการทำตลาดออนไลน์ไปยังประเทศจีน การสร้าง Ecosystem เพื่อทำกลยุทธ์การตลาดแบบ Influencer และ การจัดทำ E-Catalog เพื่อโปรโมทสินค้าแบบมี QR Code พร้อมสั่งซื้อ และช่วงบ่ายทีมวิจัยฯ ได้เข้าหารือกับสถาบันขงจื๊อภูเก็ต มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ เพื่อขอความร่วมมือด้านการแปลภาษาเพื่อธุรกิจและการช่วยประชาสัมพันธ์จัดอบรมเผยแพร่องค์ความรู้แก่ SMEs
โครงการ O2OCBEC เป็นแนวทางพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ข้ามพรมแดนที่ช่วยอำนวยความสะดวกแก่ SMEs รายย่อยให้สามารถส่งสินค้าจากไทยไปขายยังประเทศจีนแบบปลอดภาษีบนแพลตฟอร์มชั้นนำของจีน ผลการทำโครงการระยะที่ 1 พบว่าสินค้าไทยได้รับความสนใจอย่างมากโดยเฉพาะกลุ่มอาหาร ของที่ระลึก เครื่องสำอางและสินค้าสมุนไพร ปัจจุบันสินค้าของ SMEs ภูเก็ตได้ถูกวางขายจริงบนแพลตฟอร์มอีคอมเมิร์ซชั้นนำของจีนแล้วกว่า 40 รายการ